Organizacja kampanii przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji
Eskadra jako pierwsza agencja w Polsce w kilka tygodni przygotowała kilkaset personalizowanych spotów. Znaleźliśmy sposób na ograniczenie kosztów produkcyjnych przy zwiększeniu efektywności kampanii - geotargeting i rozwiązania AI. Cały czas dopracowujemy stosowane technologie - wypracowaliśmy w 2024 awatara Tomka Jakubiaka. Nasze działania są innowacyjne i są ogromnym krokiem w przyszłość dla branży reklamowej i jej powiązania z dynamicznie rozwijającą się AI. Robert Szymański, dyrektor Biura marketingu w Banku BPS znalazł się wśród nominowanych w Konkursie Liderzy Świata Bankowości i Ubezpieczeń w kategorii Innowator Roku 2023 za wykorzystanie AI w kampanii reklamowej dla banków- kampania przyczyniła się do rozwoju sektora bankowego w Polsce.
Produkcja spotów internetowych odpowiada na potrzeby Klienta – jej celem jest poszerzenie ogólnopolskiej kampanii wizerunkowej TV w taki sposób, aby mocniej wesprzeć komunikację poszczególnych banków znajdujących się w Grupie BPS i trafić bezpośrednio do ich odbiorców z konkretnych 300 miejscowości z całej Polski i ich okolic. Celem kampanii jest wzmocnienie działań marketingowych w skali lokalnej oraz zwiększenie rozpoznawalności poszczególnych Banków. Ogromnym wyzwaniem marketingowym w kampanii jest struktura, jaką ma Grupa BPS - każdy z zrzeszonych w niej banków jest osobną jednostką o innej nazwie (co ważne: odrębnym bankiem, a nie tylko oddziałem), a ponadto oferuje klientom własną, indywidualną ofertę. To co łączy wszystkie banki, to budżet reklamowy - my znaleźliśmy sposób na jego efektywne wykorzystanie, jednocześnie akcentując bliskość i lokalność każdego z nich - pod wspólnymi, a jednocześnie dedykowanymi hasłami np. Bank (nazwa banku, wraz z nazwą miejscowości) to dobry adres!”.
W kampanii wykorzystaliśmy wizerunek Tomasza Jakubiaka. Po zmapowaniu jego twarzy, mimiki oraz mikro-gestów, mogliśmy stworzyć setki filmów w wyjątkowo krótkim czasie. Część wypowiedzi Tomka wygenerowaliśmy dzięki AI. W tegorocznej odsłonie stworzyliśmy jego awatar, który umożliwia generowanie dowolnych tekstów i ruchów, już bez shootingu. Ponadto wykorzystaliśmy narzędzia AI do zakupu mediów. Finalnie, Tomek Jakubiak stał się ambasadorem dla każdego banku z osobna, rekomendując nawet tak nietypowo brzmiące placówki jak „Kurpiowski Bank Spółdzielczy w Myszyńcu” - ogólnopolska kampania zyskała lokalny wymiar, wzmacniając wydźwięk „Załatw to po sąsiedzku!” i pokazując, że bliskość banków jest rzeczywista–znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie mieszkańców nawet niewielkich miejscowości.
Emisja kampanii: kampania YouTube realizowana jest w modelu Programmatic, z platformy Google Display & Video 360. Znakomity zasięg (prawie 15 milionów wyświetleń spotów) oraz performance kampanii, to uzupełnienie innowacyjnego modelu emisji! Zastosowanie odpowiedniej strategii, zaawansowanych opcji targetowych oraz precyzyjnej geolokalizacji, umożliwia automatyczne i precyzyjne dopasowanie odpowiedniego wariantu spotu do użytkownika - znajdującego się w konkretnej miejscowości (w okolicy najbliższej placówki banku). Formaty emitowane są dynamicznie w trakcie całej kampanii, zależnie od aktywności Klientów. Lokalny, personalizowany format ma szczególne znaczenie, jest niezwykle pozytywnie odbierany przez Klientów Banku, a także znakomicie wpływa na efektywność komunikacji! Wykorzystując technologię Google Display & Video 360 i możliwości jakie daje kanał YouTube, równolegle - w trakcie emisji kampanii, przeprowadzono także badanie Brand Lift. W wyniku badania, stwierdzono znaczny wzrost rozpoznawalności marki Grupy BPS. Wśród osób, które widziały przekaz reklamowy, co piąty użytkownik wskazywał Banki Spółdzielcze Zrzeszenia BPS, jako markę, której reklamę video widział w ostatnim czasie w Internecie.
Kampania dla banków z Grupy BPS już na etapie procesu kreatywnego była tworzona z myślą o wykorzystaniu narzędzi AI. Konstruując spoty wizerunkowe i planując zakres nagrań na planie zdjęciowym uwzględniliśmy konieczność nagrania dodatkowych materiałów do wykorzystania w kampanii lokalnej. W 2023 roku nagrania na planie zdjęciowym wykorzystane zostały do stworzenia spersonalizowanych wersji spotów, gdzie zmieniała się nazwa banku. Bazą przy tworzeniu spersonalizowanych wersji spotów było wytworzenie dedykowanych skryptów w języku Python, które zautomatyzowały generowanie treści reklamowych na podstawie danych zapisanych w plikach konfiguracyjnych w formacie Excel. Skrypty te zarządzały zbiorami materiałów bazowych, napisów oraz wykształconych modeli generative-ai, tak aby połączyć wszystko w końcowy produkt - tworząc tak zwany pipeline produkcyjny. Sam proces tworzenia spotów reklamowych poprzedził proces nauki modeli audio oraz computer vision, których efektem jest finalny avatar. Bazą do nauki modeli był materiał z nagrań studyjnych zarówno na planie filmowym, na planie green screen, jak i nagrania audio ze studia nagraniowego. Całość procesu przebiegała na dedykowanej infrastrukturze IT alokowanej na chmurze obliczeniowej, co umożliwiło użycie w procesie jednych z wydajniejszych kart graficznych dostępnych na rynku. Całościowo proces nauki modeli obejmował okres kilku tygodni. Automatyzacja tworzenia spotów AI była możliwa dzięki skryptom integrującym narzędzia AI z infrastrukturą IT, co umożliwiło produkcję reklam szybko dostosowywanych do potrzeb lokalnych oddziałów Grupy BPS. Takie podejście demonstruje, jak technologie AI mogą poprawić efektywność i personalizację reklam oraz zaoferować nowe możliwości interakcji z klientem.